Monday, November 29, 2010

Zaid Ibarhim Oh Zaid Ibarhim

Ketika pemilihan PKR berakhir dengan jayanya, kini Zaid Ibrahim muncul semula memberikan komen. Ternyata peranan Zaid untuk mengucar-ngacirkan UMNO tidak berjaya. Matlamt Zaid untuk mencari kemuliaan dalam PKR tidak kesampaian. Tindakan Zaid memburuk-burukkan PKR ternyata menjadi suntikan kepada ahli PKR untuk membuktikan bahawa PKR tidak lemah dan berpecah. Zaid patut insaf dan sedar dari awal lagi bahawa tindakan beliau yang begitu gelojoh untuk berkuasa tidak akan berjaya. Ternyata sebahagian besar ahli PKR bijak dan tidak mudah diperbodohkan. Zaid yang menganggap dirinya suci dan mulia ternyata tidak berupaya menguggat keutuhan PKR. Dan hasrat pemimpin UMNO mahu melihat Anwar Ibrahim dan PKR terus tenggelam tidak kesampaian. Malahan ucapan Wan Azizah yang penuh dengan fakta dan realiti tentang pemimpin uMNO dan parti UMNO selama ini mengundang pelbagai komen yang mengecam presiden parti Keadilan Rakyat itu.
    Sejak dari awal, saya pernah mencorertkan kepada pemimpin-pemimpin UMNO agar tidak mudah melatah, sebaliknya perbaiki kelemahan yang ada. Jangan hanya bercakap banyak tetapi perlaksanaannya nul. Realitinya seperti yang dinyatakan oleh Wan Azizah dalam ucapannya bahawa pemimpin hari ini kjhusunya pemimpin UMNO  gagal memakmurkan orang Melayu walaupun parti itu sering kali menggunakan Ketuanan Melayu untuk meraih sokongan orang Melayu. Pemimpin UMNO juga pernah diingatkan agar jangan bertindak bodoh dengan mengulas sesuatu isu tanpa membaca dan mendendar dengan teliti  apa yang diperkatakan oleh pemimpin pembangkang tetapi mereka begitu ghairah untuk memburuk-burukkan pemimpin pembangkang  sehingga kadang-kadang komen dan ulasan itu kebudak-budakan. Lain isu yang dibangkit yang pula yang ditimbulkan. Saya pernah melabelkan pemimpin utama hari bagai kebudak-budakan atau terlalu bebal.
     Bila bercakap, mereka sepatutnya memperkatakan sesuatu secara rasional. Mereka adalah pemimpin. Kalau orang biasa kita tidak kisah. Ketuanan Melayu yang disentuh oleh Wan Azizah dalam ucapannya mendapat respons tetapi realitinya apa yang dinyatakan oleh Wan Azizah itu adalah benar dan realiti. UJanganlah marahkan orang yang mengkritik semata-mata, muhasabah dirilah sedikit. Cerminlah diri apakah benar apa yang diperkatakan itu , kalau tidak jangan mudah melatah untuk menyalahkan orang lain.

No comments: