Tuesday, January 18, 2011

Najib Yang Berlagak Berani, Tetapi Penakut!

"Kenapa saya harus takut berdebat dengannya? Saya adalah perdana menteri. Saya ada semua maklumat. Kalau saya dedahkannya... adoi... dia akan demam,” perli Najib.



Begitulah kata-kata sombong seorang Perdana Menteri yang bernama Najib. Beliau tidak takut berdebat tetapi tidak mahu berdebat. Apakah maknanya? Buat apa bercakap demikian kalau tidak mahu berdebat. Alangkah baiknya kalau  beliau  berkata " Saya tidak mahu berdebat kerana saya takut populariti saya merudum selepas kalah berdebat kelak", atau mungkin ada baiknya juga beliau memberi alasan lain yang boleh masuk dek akal. Ini tidak, cakap tidak takut, tetapi  tidak mahu berdebat. Bukan apa, sebagai rakyat yang terkesan dengan kenaikan minyak, harga barang dan kos hidup yang melambung tinggi pada hari ini, kami ingin juga tahu, adakah benar apa yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga itu akan menyebabkan negara muflis, sebagaimana yang didakwa Najib dalam ucapannya. Ternyata yang berbohong dalam hal ini ialah Najib. Negara tidak mungkin akan muflis jika program 100 hari Pakatan Rakyat dilaksanakan. Bahkan rakyat akan hidup dengan selesa. Kerana apa yang saya dapat lihat ialah hampir semua program yang terdapat dalam buku Jingga Pakatan Rakyat itu ialah bertujuan untuk membantu rakyat, membantu guru-guru, membantu semua lapisan rakyat dan bukan sebaliknya. Mengapa pula Najib kata negara akan muflis. Sebab itulah rakyat seluruhnya mahu mendengar alasan dan fakta-fakta yang akan dikemukakan oleh Najib, kami mahu tahu sebab-sebab negara muflis jika janji Pakatan Rakyat itu ditunaikan.
    Najib nampaknya berdolak-dalik tidak mahu berdebat kerana dia sedar bahawa program yang dijanjikan oleh pakatan itu jika dapat  dijelaskan oleh DSAI  dalam perdebatan itu kelak akan menyebabkan kerajaan yang mengutamakan kroni dan syarikat-syarikat  korparat akan kehilangan sokongan. Saya yakin dan percaya bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim mampu memberikan penjelasan berdasarkan fakta dan pengetahuannya terhadap keadaan kewangan negara kerana beliau memang berpengalaman sebagai menteri kewangan dahulu. Dan  jika benar Najib lebih tahu segala-galanya, maka secara rasionalnya beliau tidak akan berdolak-dalik untuk mengelakkan perdebatan itu. Yang lebih ditakuti oleh Najib sebenarnya ialah jika dalam perdebatan itu kelak Anwar Ibrahim melakukan pukulan KO sebagaimana Datuk menteri penerangan dahulu, sehinggakan mulut berbuih-buih. Untuk mengelakkan rasa malu kerana tidak dapat membidas DSAI, maka Datuk Shebery menyerang peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim. Bila beliau menyerang peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan sendirinya belia telah mengaibkan diri sendiri. Rakyat mahu mendengar hujah dan fakta yang boleh diterima akal. Bukan memburuk-burukkan orang. Demikian juga dengan Najib. Ternyata Najib adalah seorang perdana Menteri yang tidak bertanggungjawab. Bukankah beliau yang mencetuskan idea untuk  berdebat ini dengan mendakwa jika janji Pakatan Rakyat ditunaikan maka negara akan muflis. Kita mahu bukti, bagaimana negara boleh muflis sebagaimana yang beliau dakwa.
Beliau harus bertanggungjawab dengan apa yang beliau dakwa.
     Kalau Datuk Seri Anwar Ibrahim beria-ia mahu berdebat kerana beliau bertanggungjawab terhadap apa yang dijanjikan dalam buku Jingga Pakatan Rakyat itu, mengapa Najib yang tahu segala-galanya tidak mahu bertanggungjawab dengan menyahut cabaran tersebut. Bukankah sikap Najib ini memperlihatkan bahawa Najiblah yang berbohong sebenarnya. Sebenarnya negara tidak akan muflis jika apa yang dijanjikan dalam Program 100 hari Pakatan Rakyat itu ditunaikan, bahkan sebagaimana yang saya pernah nyatakan sebelum ini bahawa Barisan Nasional juga mampu melaksanakannya. Cuma keutamaan Kerajaan Barisan Nasional hari ini ialah mahu menjaga kroni dan segelintir ahli korparat yang secara jelas mengautkan keuntungan dengan program penswastaan yang diperkenalkan sejak Era Tun Mahathir. Inilah yang amat ditakuti oleh pemimpin-pemimpin BN. Mereka takut tembelang mereka akan pecah. Kroni dan korparat diutamakan dan bukan rakyat.
     Demikianlah kesimpulan yang boleh saya buat kerana sikap dan tindak-tanduk perdana menteri 1 Malaysia itu ternyata tidak rasional.

1 comment:

Anonymous said...

Setuju bro, Najib memang pengecut. Telur dia kecik sungguh. Sebab tu Rpsmha Mansur cari Pak Arab.