Friday, July 30, 2010

Imam Muda .... satu ideal islamik pada asas yang bukan islamik




Tahniah kepada rancangan pertama seumpanya "IMAM MUDA" terbitan astro.

Rancangan yang menjadi perhatian seluruh umat islam seantero dunia ini sebenarnya membawa seribu satu erti kepada masyarakat islam.

Pertama , jika dilihat dari peserta Imam Muda , semuanya mahir berbahasa arab. Jika kita lihat dari suatu sudut betapa berkualitinya modal insan yang dilahirkan dari asas sekolah agama. Imam Muda mampu memberikan jawapan spontan yang jelas tanpa ragu-ragu dan bernas berdasarkan dalil naqli dan aqli.

Bagaimana sekolah agama kebanyakkan adalah sekolah agama rakyat yang serba kekurangan melahirkan modal insan yang benar-benar berkuali seperti Imam Muda ? Jawapannya mudah. Tiada program yang "MENGARUT" disekolah agama yang mengganggu gugatp roses pengajaran dan pembelajaran murid di sekolah agama.

Guru atau ustaz / ustazah dapat memberikan pendidikan berkualiti di dalam kelas kerana mempunyai masa persediaan yang mencukupi sebelum memasuki kelas. Sesi P & P berlangsung dengan berkuali. Tiada pun jawatan guru cemerlang pada zaman Imam Muda sersekolah. Tiada guru yang hebat , semua guru sama gelaran memberikan pendidikan terbaik buat anak bangsa.

Hasilnya adalah Imam Muda yang merupakan segelintir golongan hebat sentuhan pendidik tanpa gelaran "GURU CEMERLANG" tetapi melahirkan "INSAN CEMERLANG". Tahniah buat guru / ustaz / ustazah dari sekolah agama.

Kedua , rancangan muda terbitan sebuah syarikat monopoli dimana taukehnya merupakan seorang bukan islam. Mari kita merenung , sebuah syarikat kepunyaan orang bukan islam mampu menghasilkan sesuatu yang hebat bercirikan islam dibandingkan dengan stesen tv milik kerajaan yang mengaku kerajaan islam tidak tercapai status mindanya untuk menghasilkan suatu rancangan yang hebat seperti ini. Amat memalukan, hampir semua pak Menteri Peneranganya beragama islam. Tetapi yang mampu difikirkan mindanya hiburan dan sogokan politik meloyakan.

Islam itu indah.

No comments: