Monday, August 9, 2010

Ada Udang Di Sebalik Batu Bila Kerajaan Membenarkan Guru Berpolitik

Mengapa guru-guru DG41 hingga DG48 boleh berpolitik? Adakah kerana kerajaan akhirnya menyedari bahawa selama ini mereka mula hilang sokongan genarasi muda yang mungkin disebabkan didikan guru-guru yang telah menginsafkan mereka bahawa selama ini berlaku penyelewengan pemimpin-pemimpin kerajaan dalam mengurus tadbir negara? Adakah baru sekarang Najib dan kerajaan BN baru menyedari pentingnya peranan guru dalam mencorakkan hala tuju negara term asuklah pandangan politik masyarakat?
Kalau jawapannya ya, maka saya fikir usaha kerajaan untuk menyambung tali hayat politik mereka melalui guru sudah terlambat. Sudah berjuta-juta rakyat yang dididik oleh guru-guru di seluruh negara yang cintakan keadilan, yang cintakan pemimpin amanah, yang cintakan pemimpin yang ada nilai kemnusiaan dan moral yang tinggi. Mereka sudah bekerja di pelbagai sektor swasta dan kerajaan yang secara tidak langsung anutan dan fahaman mereka bahawa kerajaan yang ada selama lima tahun ini adalah kerajaan yang rasuah, kerajaan yang hanya mementingkan golongan kaya dan kroni. sudah tersebar kepada seluruh lapisan rakyat. Selama ini kerajaan yang tidak mengendahkan kebajikan dan keluhan guru akan menerima padah. Golongan guru adalah golongan intelek, golongan yang selalu berfikir berdasarkan logik dan rasional. Tidak mungkin guru mudah diperdaya dengan pelbagai berita yang berbentuk putar belit dan manipulasi. Kalau pun ada yang dungu, bilangannya tidak ramai. Kalau pun ada yang jumud dan cetek fikirannya jumlahnya tidak banyak. Elaun hidup susah, jawatan guru cemerlang dan pelbagai jawatan yang ditawarkan kepada mereka tidak mampu menjadikan guru-guru negara ini akan tunduk dan patuh kepada kerajaan. Bukan bermakna mereka tidak mengenang budi, tetapi guru adalah contoh rakyat berilmu yang cintakan nilai moral yang tinggi. Mereka adalah insan yang sentiasa menyedari segala yang berlaku di persekitaran. Gula-gula yang ditaburkan kerajaan yang berbentuk jawatan dan elaun tidak mampu mengubah pendirian mereka.

Penglibatan guru DG41 dalam politik sebenarnya sudahpun berlaku, sekalipun kerajaan tidak membenarkannya. Dan biasanya mereka tidakpun dikenakan tindakan, khususnya mereka yang menyokong kerajaan atau UMNO. Guru yang terlibat ini pula sibuk dengan pelbagai projek itu dan ini yang diberikan oleh pemimpin-pemimpin politik. Guru begini megah dengan pencapaiannya, tetapi mereka inilah biasanya yang kerap mengabaikan tugas. Sebaliknya mereka yang menjadi ahli-ahli parti pembangkang, kerap menjadi guru yang baik, cemerlang dan berkesan, kerana nilai dan tanggungjawab tetap mereka amalkan, sama ada kerana mereka menyedari mereka menyertai parti pembangkang atau kerana mereka menyedari tindakan 'double standard' kerajaan terhadap ahli-ahli parti bukan kerajaan. Mereka inilah biasanya yang akan mendidik murid dengan lebih baik dan kerap memupuk nilai murni dan nilai amanah kepada pelajar mereka. Mereka juga biasanya kerap dipertanggungjawabkan mendidik pelajar yang bijak dan pandai berbanding mereka yang menyertai parti kerajaan.

Oleh kerana itu, tidak hairanlah jika ramai dalam kalangan generasi muda hari ini khususnya mereka yang memasuki institusi pengajian tinggi lebih cenderung kepada parti pembangkang khususnya Pakatan Rakyat. Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dilihat lebih beramanah, bermoral dan tidak sezalim pemimpin-pemimpin UMNO dan BN.
Sekiranya ramai guru yang menyertai parti-parti pembangkang bermakna kebenaran guru berpolitik yang diberikan oleh kerajaan hari ini hanya akan mempercepatkan kejatuhan UMNO dan Barisan Nasional.

Wallahualam bisawab. Hanya Allah yang lebih mengetahui.

No comments: