Thursday, August 12, 2010

Pilihan Raya Tahun Depan?

Berita tentang pilihan raya yang akan diadakan tahun depan bertiup kencang? Kini, di kedai-kedai kopi, di majlis-majlis keramaian atau di mana-mana sahaja desas-desus tentang pilihan raya makin hangat. Apakah memang benar pilihan raya akan diadakan tahun depan? Berdasarkan tanda-tanda yang dapat dilihat memang benarlah telahan sesetengah pihak bahawa kemungkinan pilihan raya umum akan diadakan tahun depan serentak dengan pilihan raya umum Sarawak .
Tanda-tanda pilihan raya akan diadakan dalam masa terdekat memang jelas kelihatan. Projek di sana-sini, program-program politik rancak diadakan. SB sibuk mengumpulkan maklumat tentang YB-YB dan mereka yang ada potensi untuk menjadi calon dalam pru kelak. Ramalan nombor ekor yang kerap mengadakan special draw juga mengesahkan telahan ini.
Memang sudah menjadi kebiasaan kerajaan BN akan mengadakan pilihan raya awal. BN sejak memerintah negara ini tidak pernah menghabiskan tempoh 5 tahun untuk memerintah sebaliknya mereka mengadakan pilihan raya lebih awal. Namun, dari sudut lain saya fikir tanda-tanda ini hanya permainan politik sahaja. Mungkin pihak kerajaan mahu melihat kekuatan kempen pihak pembangkang dengan meniupkan khabar angin tentang pilihan raya umum. Biasanya pembangkang akan memecut lebih awal, mereka akan berkempen habis-habisan sebelum kerajaan membubarkan parlimen sebaliknya BN dan pakar-pakar politik mereka akan mengkaji pelbagai isu yang dikemukakan oleh pihak pembangkang serta mencari masa yang betul-betul sesuai untuk mengadakan pilihan raya. Dan dalam percaturan serta permainan itu biasanya parti BN akan menang.
Tetapi berdasarkan senario politik hari ini senjata yang kerap digunakan oleh pemerintah ini, saya fikir tidak sesuai lagi. Saya melihat kumpulan pemimpin pembangkang sudah lebih matang. Mereka kelihatan lebih bertoleransi dan boleh duduk semeja untuk membincangkan pelbagai perkara yang menguntungkan mereka. Kejayaan merempas beberapa buah negeri telah mematangkan mereka. Sebaliknya kejayaan itu telah menambahkan keyakinan orang ramai bahawa parti pembangkang pun mampu mentadbir negara bahkan mungkin lebih baik daripada kerajaan yang ada hari ini. Propoganda media arus perdana yang kerap memburuk-burukkan kerajaan pakatan langsung tidak lagi berkesan, sebaliknya media arus perdana terus dijauhi oleh rakyat.

No comments: