Monday, October 18, 2010

UMNO Menggalas Harapan Bangsa?

Berdasarkan tajuk ini, tajuk perbincangan yang pernah disiarkan dalam sebuah TV tempatan, seakan-akan memperlihatkan bahawa parti yang bernama UMNO itu baru sahaja ditubuhkan. Dan oleh kerana itu masyarakat Melayu dan Bumiputera terlalu tinggi meletakkan harapan kepadanya untuk membela mereka.?  Tetapi hakikat sebenar adalah sebaliknya. Orang Melayu secara amnya sudah amat kecewa dengan tingakah dan perilaku pemimpin-pemimpin parti ini. Adakah kerana terlalu lama berkuasa, maka pemimpin-pemimpin UMNO sukar membuang mentaliti nepotisme, kronisme,  politikal cantas mencantas, politik wang dan sebagainya yang kebanyakannya negatif di mata rakyat. Banyak dasar yang dibawa dan diperkenalkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO hari ini lebih kepada usaha untuk mencari keuntungan untuk diri dan keluarga. Sekali pun pemimpin-pemimpin UMNO mendakwa bahawa merekalah pejuang sebenar bangsa tetapi hakikatnya merekalah yang sebenarnya yang cuba memperkuda serta memperbodohkan bangsa Melayu dan Bumiputera.
    Satu contoh, pembakuan permohonan lesen kontarktor kelas F misalnya, sejak dahulu saya amt musykil mengapa permohonan kelas F itu dibakukan. Adakah dasar ini sengeja dibuat untuk membolehkan pemegang lesen yang ada yang terdiri dari kroni-kroni untuk mengaut segala projek. Adakah ini matlamatnya? Kalau demikian, saya cadangkan agar kerajaan jangan guna istilah membakukan permohonan. Nyatakan sahaja bahawa lesen kelas F sudah penuh. Sudah tiada kekosongan. Agar mereka yang benar-benar berminat dalam bidang ini tetapi tidak mempunyai modal yang cukup untuk memohon kelas yang lebih besar, melupakan harapan dan hasratnya. Agar mereka tanpa ragu-ragu terus menyokong parti lain yang difikirkan boleh memperkenalkan dasar yang boleh memberikan ruang kepada semua lapisan rakyat tanpa sekatan dan had seperti yang diamalkan oleh kerajaan BN hari ini. Apa agaknya masalah kalau pemilik lesen kontarktor ini banyak jumalahnya. Adakah mereka akan menimbulkan masalah sosial seperti pembunuhan, merompak dan sebagainya? Atau mungkinkah bilangan kontarktor yang sedikit itu mudah dipergunakan oleh pemimpin-pemimpin politik? Mungkin juga kewujudan kontarktor-kontraktor kelas F yang banyak menyebabkan kerja dan peruntukan untuk projek-projek yang besar yang biasanya untuk kroni dan ahli keluarga  terpaksan dipoting jumlahnhya? Inilah agaknya perkiraan yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin BN? Menurut seorang kontraktor kelas F, kerja-kerja yang sepatutnya mampu mereka buat seperti membersihkan rumput di bahu jalan raya kini diserahkan pula kepada kontraktor-kontraktor yang lebih besar untuk tempoh yang agak lama. Kekal Mewah dan Lintasan Resource misalnya, diberikan kontrak memotong rumput di bahu-bahu jalan selama 15 tahun. Kerja-kerja macam ini saya fikir lebih daripada mampu dilakukan oleh pemegang lesen kelas F, tetapi kerana atas dasar hendak mengenyangkan perut kroni maka kerja kecil macam itupun diserahkan kepada kontarktor-kontraktor kelas F.
     Nampaknya sebagai ahli UMNO, saya tidak lagi meletakkan harapan kepada UMNO untuk  memperjuangkan nasib kami. Bahkan setiap kali pilihan raya saya sentiasa berharap agar BN dan UMNO tumbang, agar dasar yang merugikan rakyat khususnya orang Melayu dan bumiputera ini tidak diteruskan. UMNO sudah terlalu jauh menyimpang daripada perjuangan untuk memakmurkan rakyat. Sebaliknya banyak dasar yang dibuat ada udang disebalik batu. Kalau dasar itu menguntungkan kedua-dua pihak secara seimbang sudah tentunya pihak rakyat boleh memahaminya. Masalahnya keuntungan berlipatganda dioeroleh oleh pemimpin-pemimpin sedangkan rakyat sebaliknya. Saya harap pemimpin-pemimpin UMNO tidak perlulah berretorik lagi.


No comments: