Monday, March 29, 2010

Kebanyakan Pemimpin Politik Di Malaysia Banyak Yang Pentingkan Diri.

Sejak akhir-akhir ini banyak pemimpin politik di negara kita yang menjadi katak. Kalau pun tidak melompat ke parti pemerintah, mereka menggelarkan diri mereka wakil bebas. Apa pun alasan mereka untuk meninggalkan parti yang menjadikan mereka yb hari ini, mereka tetap dianggap sebagai pengkhianat. Mereka ini bukan pejuang sebenar. Lihat Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau bukan sahaja dimalukan, ditekan difitnah, diperlakukan begitu rupa hanya kerana beliau menggugat pengaruh dan kekuasaan BN dan UMNO, tetapi beliau tidak mudah mengalah. Beginilah pemimpin yang sebenar-benarnya kita cari. Tidak hairanlah jika rakyat terus menyokong beliau walaupun pemimpin-pemimpin pemerintah dan mereka yang belot kepadanya, terus memburuk-burukkan beliau. Beliau berjiwa besar. Tidak tunduk kepada tekanan. Tidak mudah mengalah terhadap dasar yang bertentangan dengannya.

Selain Anwar, Nik Aziz, menteri besar Kelantan adalah antara pemimpin yang saya lihat amat konsisten. Walaupun pemimpin-pemimpin UMNO menggelar beliau tidak konsisten, Sudah tua dan nyanyuk, namun bagi saya beliau adalah pemimpin yang ada nilainya tersendiri. Semasa majlis untuk melantik Mursyidul Am Pas berjalan, saya begitu risau kalau-kalau Nik Aziz tidak dilantik semula. Namun mereka yang terlibat dengan perlantikan itu mengekalkan beliau semula. Mereka memang bijak. Ini pastinya menjadi khabar buruk kepada BN yang berhasrat memperalatkan Pas untuk kesinambungan kekuasaan mereka. Gandingan Nik Aziz dan Datuk Seri Anwar Ibrahim pasti memeritkan BN dan UMNO. Pemimpin-pemimpin UMNO tahu hal ini, dan oleh kerana itu media-media UMNO dan pemimpin-pemimpin Melayu cuba menyerang kedua-dua pemimpin ini habis-habisan.

Segala tindak-tanduk pemimpin UMNO dan BN hari ini dah diketahui umum, meskipun mereka sering kali berselindung dengan pelbagai alasan dan akta. Nik Aziz pernah diheboh-hebohkan akan disiasat SPRM hanya kerana kenyataan-kenyataannya yang keras berhubung pemimpin UMNO. Kalau siasatan diteruskan pun rakyat tidak akan mudah percaya seperti pelbagai tuduhan kepada DSAI hari ini. Rakyat biasa hanya mendengar tetapi mereka tetap tidak akan percaya.

Oleh kerana itu, pemimpin-pemimpin politik jika mahu mereka dilihat sebagai pemimpin, mereka perlu konsisten. Mempunyai harga diri. Kalau tidak sehaluan dengan pemimpin atasan parti mereka, letaklah jawatan. Buat pilihan raya semula. Apakah mereka masih mendapat sokongan di kawasan mereka? Jika ini dilakukan mereka tidak perlu mengeluarkan air liur yang banyak untuk mempertahankan tindakan mereka. Mereka tidak perlu menanggung dosa yang banyak untuk berbohong. Malahan rakyat akan hormati mereka. Bahkan mereka tidak perlu memberikan pelbagai penjelasan kenapa bertindak demikian kerana rakyat akan lebih percaya dan menghormati tindakan yang jujur dan amanah.

Saya cuba bandingkan pemimpin-pemimpin politik di Malaysia dengan negara-negara lain ternyata pemimpin-pemimpin politik di negara kita tidak konsisten terhadap perjuangan mereka, hari ini cakap lain besok lain. Begitulah pemimpin Malaysia hari ini. Kalau ikutkan hati dan kalau dibenarkan oleh undang-undang sudah ramai pemimpin yang ditembak oleh rakyat kerana lidah bercabang tiga.

Wallahualam bisawab.

No comments: