Wednesday, March 24, 2010

Tiada Yang Menarik Dalam Pemilihan MCA


Assalamualaiku semua.

Pemilihan MCA pada 28 Mac ini, tidaklah begitu menarik seperti mana menariknya pemilihan UMNO setiap kali ada pemilihan. Memang setiap kali pemilihan MCA memang tidak ada sesuatu yang menarik. Demikian juga pemilihan MIC. Adakah kerana parti-parti ini bukan parti Melayu maka pemilihan itu tidak menarik? Tidak menariknya pemilihan MCA ini kerana tidak ada yang luar biasa dirasakan oleh pennulis-penulis media, blog dan pemerhati-pemerhati politik.
Saya setuju dengan pandangan Musli Oli bahawa orang Cina atau orang India tidak macam orang “Melayu”. Orang Melayu dalam UMNO, jika ada pemilihan maka seteru-seteru mereka akan dilenyak habis-habisan. Segala yang busuk-busuk itu akan didedahkan, manakala perwakilan-perwakilan pula akan lebih ghiarah untuk mengetahui keburukan-keburukan pemimpin-pemimpin yang akan bertanding itu. Sepanjang saya menjadi ahli UMNO, jika saya himpunankan pelbagai tohmahan pemimpin-pemimpin UMNO melalui surat-surat layang, cermah dan sebagainya terhadap lawan mereka, maka saya pasti boleh menghasilkan buku. Tapi saya tidak mahu berbuat begitu. Saya tidak mahu berkongsi dosa dengan mereka. Apalah bezanya tohmahan itu dengan dosa fitnah. Dosa mengumpat. Sesetengah tohmahan itu ada yang tidak berasas. Tapi amalan memburuk-burukkan lawan dan seteru dalam UMNO sudah menjadi budaya. Budaya yang sudah mendarah daging dalam kalangan pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli UMNO. Adakah budaya ini ada kaitan dengan budaya orang Melayu? Saya cuba mencari jawapan.
Yalah, sebagai ahli UMNO saya perlu juga tahu sebabnya. Saya cuba lihat dari sudut makanan. Orang Melayu suka makan jeruk. Suka makan yang berbau. Budu, belacan, tempoyak, cencaluk, petai dan sebagainya. Semua makanan itu berbau. Bau itu dikatakan dapat menimbulkan selera. Berbalik kepada politik UMNO tadi. Ahli-ahli UMNO amat teruja untuk mengetahui perkara-perkara buruk, busuk dan aib seseorang pemimpin ketika pemilihan diadakan. Bukankah ini sama dengan sikap Melayu yang suka makan benda-benda yang berbau dan busuk itu tadi. Tapi bila melihat amalan politik Melayu Pas, tidak pula demikian. Adakah agama yang membataskan buadaya buruk ini menular dalam kalangan ahli Pas? Mungkin ya. Mungkin tidak.
Saya cuba lihat pula apa yang berlaku dalam kerajaan hari ini. Kebanyakan pemimpin yang beria-ia mensabitkan Datuk Seri Anwar dengan kes liwat ialah pemimpin-pemimpin UMNO. Pemimpin-pemimpin MCA, MIC, PBS atau pemimpin-pemimpin parti komponen lain tidak pula ambil kisah. Adakah budaya busuk UMNO itu juga sudah menular kepada pemimpin-pemimpin kerajaan. Pemimpin-pemimpin kerajaan hari ini suka melakukan sesuatu yang buruk dan busuk untuk menumpaskan lawan mereka. Dalam media perdana pula saban kali kita disogokkan dengan berita keburukan pemimpin-pemimpin pembangkang sehingga muak kita melihatnya. Rasa takut menonton media perdana, takut terpalit dosa fitnah penulis-penulis media yang ada kepentingan politik. Pemimpin-pemimpin kerajaan yang kebanyakan daripada UMNO kerap kali menyelitkan keburukan-keburukan pemimpin atau kerajaan Pakatan dalam ucapan mereka. Tidak pula kedengaran kebaikan pemimpin-pemimpin Pakatan. Begitulah sebaliknya. Semua pemimpin pembangkang itu buruk belaka. Manakala semua pemimpin kerajaan dan UMNO itu baik-baik belaka. Muaklah macam ni. Mana ada manusia dalam dunia ini selain nabi yang maksum. Tidak buat silap.
Ketua-ketua jabatan pun sama juga. Yang paling menonjol ialah PDRM, SPRM, SPR,
badan kehamkiman dan beberapa jabatan kerajaan yang adak kaitan dengan kekuasaan politik. Semua jabatan yang saya sebutkan di atas menjadi belaci kepada UMNO selain media perdana. Kalau kajian dibuat, mereka inilah yang dibenci oleh rakyat. Rakyat yang rindukan keharmonian. Buat masa ini saya menganggap Tengku Razaleigh Hamzah dan Ghapur Salleh adalah hero UMNO. Saya tabik mereka. Berani melawan arus. Zahrain yang mendakwa diri dan rakan-rakannya yang lain sebagai bersih. Amat menjelekkan. Puji diri sendiri. Kalau berani letak jawatanlah...Kita tengok mereka masih ada sokongankah tak? Saya fikir budaya busuk amalan Melayu UMNO perlu dihentikan sebelum kami akar umbi meninggalkan UMNO. Justeru saya menganggap dalam pemilihan MCA kali ini tiada yang menarik. Penyokong-penyokong UMNO khususnya orang-orang kuat perdana menteri cuma berminat dengan satu perkara sahaja. Datuk Liow Tiong Lai menang. Kalau Datuk Liow Tiong Lai menang maka amanlah MCA. Kalau Ong Tee Keat kalah, maka tenteramlah MCA. Tidak kira siap yang akan jadi presiden, Chua Soi Lek atau Ong Ka Ting. Itu tidak penting. Hakikatnya, tiada yang begitu menarik dalam pemilihan MCA ini kerana tiada budaya buruk-memburuk. Tiada budaya fitnah-memfitnah.

Sekian wassalam.

No comments: