Wednesday, March 10, 2010

Pemimpin-pemimpin UMNO tidak harus gusar dengan pendedahan pemimpin-pemimpin Pakatan.







Assalamualaikum semua.

Sebenarnya, sudah terlalu lama rakyat telah memberikan ruang kepada pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional untuk mentadbir negara. Generasi lama yang disempitkan pemikiran dan minda mereka, memang tidak kisah dengan pencapaian pemimpin-pemimpin ini. Sekalipun mereka hanya akan muncul ketika hampir-hampir pilihan raya. Tetapi generasi hari ini tidak demikian. Dengan adanya pelbagai kemudahan perhubungan yang canggih dan sofistikated, maklumat dapat mereka peroleh dengan cepat dan tepat. Akhbar media arus perdana yang pro UMNO dan Barisan Nasional tidak lagi menjadi rujukan utama. Mereka akan berusaha mengesahkan pelbagai maklumat yang diterima dari media perdana dengan merujuk pelbagai media lain. Justeru, media perdana sewajarnya memaparkan maklumat-maklumat yang tepat dan tidak dimanipulasikan. Program-program yang baik dan positif yang dianjurkan oleh pihak pembangkang wajar juga disiarkan dalam media arus perdana ini. Namun apa yang berlaku pada hari ini, kebanyakan berita yang disiarkan yang membabitkan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat kebanhyakannya bersifat negatif atau menimbulkan pelbagai persepsi buruk. Dan dalam masa yang sama pula program-program yang melibatkan pemimnpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional diberikan liputan yang luas. Maka jadilah media arus perdana media yang hambar dan tidak menarik. Justeru, mereka yang terlibat secara langsung dalam media arus perdana wajar memperbetulkan sikap mereka agar tidak berat sebelah. Perubahan ini perlu untuk menarik minat rakyat membaca atau menonton media-media terbabit.


Dalam keadaan media perdana cuba menyembunyikan kebobrokan pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional, media Pakatan Rakyat pula cuba memaparkan pelbagai kebusukan dan ketempangan yang berlaku dalam kerajaan. Justeru, media Pakatan Rakyat mendapat sambutan yang hangat daripada rakyat. Pemimpin-pemimpin UMNO jangan pula marah dengan gelombang yang berlaku ini. Dengan menyekat penggunaan internet. Takkan marahkan nyamuk, bakar kelambu. Mereka sebenarnya perlu muhasabah diri. Menilai semula, mengapa rakyat mula bosan. Bukan menyalahkan orang lain. Generasi hari ini tidak lagu mudah diperbodohkan.

Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional khususnya UMNO, cuba menyenangkan hati sendiri dengan menyatakan UMNO kini sudah berubah. Jangan tipulah. Aspirasi dan perubahan yang dikehendaki rakyat sebenarnya jauh panggang dari api untuk dipenuhi oleh pemimpin-pemimpin UMNO hari ini. Kebanyakan pemimpin Barisan Nasional dan UMNO hari ini terlalu ego, tidak beramanah dan sanggup menggadaikan moral dan etika untuk kekal berkuasa. Ramalan rakyat macam kami, pemimpin-pemimpin UMNO melalui SPR pasti akan melaksanakan persempadanan semula. Kawasan-kawasan yang pengundinya menyokong Pakatan Rakyat pastinya akan dikurangkan, maka akan adalah YB-YB daripada Pakatan Rakyat yang tidak dapat bertanding dalam PRU akan datang. Sebaliknya kawasan-kawasan UMNO dan Barisan Nasional seperti Sabah, Sarawak, Johor dan beberapa negeri lain pasti akan diperbanyakkan kawasan adun atau parlimen untuk membolehkan mereka berkuasa semula. Inilah perubahan yang akan dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO.

Tetapi dalam masa yang sama perubahan inilah yang amat menjijik dan memuakkan rakyat. Sikap PDRM, SPRM, SPR, sistem kehakiman dan pelbagai agensi kerajaan yang diperalatkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional terus menadapt perhatian umum. Segala tindak tanduk mereka akan diperhatikan. Sikap dan tindakan mereka jika berhadapan dengan pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional macam mana? Demikian juga ketika agemnsi-agensi ini berhadapan dengan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Rakyat tidak dapat lari daripada fitrah yang Allah anugerahkan kepada mereka. Fitrah manusia yang inginkan keamanan, kejujuran, amanah dan beretika. Bukan seperti yang diamalkan oleh pemimpoin-pemimpin UMNO hari ini.

Sebenarnya, kelemahan dan ketidakadilan yang berlaku ini jika diakui oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional secara jujur dan dalam masa yang sama cuba berusaha memperbetulkannya dengan penuh iltizam dan kesungguhan, saya percaya generasi muda UMNO macam saya tidak akan lari menyokong parti lain. Bahkan generasi muda yang rata-ratanya menyokong Pakatan Rakyat akan mengubah sokongan mereka kepada UMNO dan Barisan Nasional.

Tetapi apa yang saya lihat dan perhatikan, pemimpin-pemimpin UMNO tidak berusaha m,engubah fenomena ini sebaliknya merelka cuba menyembunyikan pelbagai kebusukan dan kebobrokan mereka dengan menindas dan bertindak agresif terhadap mereka yang mendedahkan pekung mereka. Contoh terbaik ialah kes liwat DSAI. Kal;au ada yang percaya terhadap tuduhan liwat Saiful Bukahri ini, bermakna mereka adalah antara orang yang bergantung hidup kepada parti UMNO. Periuk nasi mereka dalam kawalan pemimpin-pemimpin UMNO. Tapi bagi kami yang tidak terikat dengan pelbagai jawatan, pangkat dan projek UMNO tidak akan bersikap demikian. Satu sen pun kami tak percaya. Pendakwaan liwat kali kedua terhadap DSAI, hanya mencipta ruang kebencian rakyat kepada UMNO dan pemimpin-pemimpinnya. UMNO sengeja melepaskan peluang memperbaiki segala kebobrokan dan kebejatan hario ini. Gagal mempbaiki perkara ini bermakna UMNMO dan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional sengeja melepaskan sokongan rakyat kepada mereka. Mereka tidak harus gusar dengan pelbagai pendedahan pihak pembangkang, kerana pendedahan itu merupakanm ruang dan peluang untuk meraih sokongan rakyat.



Sekian wassalam. Wallahualam bisawab.

No comments: