Thursday, March 11, 2010

Mengapa Pencapaian Pelajar Luar Bandar Tidak Memberangsangkan?







March 11, 2010 16:25 PM

Jurang Pencapaian Pelajar Bandar-Luar Bandar Dalam SPM Masih Ketara: Muhyiddin Yassin

KINABATANGAN, 11 Mac (Bernama) -- Jurang perbezaan pencapaian pelajar bandar dan luar bandar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini masih ketara, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata beberapa usaha dan langkah sedang diambil bagi mengurangkan seterusnya mengatasi jurang berkenaan secara berperingkat-peringkat."Kita akan mengambil perhatian supaya jurang tersebut tidak terus meluas," katanya kapada pemberita ketika mengulas mengenai keputusan peperiksaan SPM 2009 yang diumumkan hari ini selepas menyampaikan sumbangan kepada mangsa-mangsa banjir di SK Bukit Garam di sini Khamis.Muhyiddin berkata selain jurang perbezaan pencapaian murid antara bandar dan luar bandar, turut diberi perhatian oleh kementerian ialah pencapaian pelajar bandar dan luar bandar dalam mata pelajaran tertentu serta bilangan pelajar wanita yang lazimnya lebih ramai cemerlang daripada lelaki.Katanya antara langkah-langkah yang sedang diambil bagi menangani masalah berkenaan ialah menempatkan guru-guru terbaik termasuk di luar bandar."Minggu lepas saya telah umumkan yang kita akan laksanakan satu sistem penempatan guru ini di mana setiap guru sepatutnya bersedia untuk berkhidmat di kawasan luar bandar," katanya.Muhyiddin berkata perbezaan infrastruktur dan kemudahan sekolah bandar dan luar bandar yang masih wujud sehingga menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran juga akan dimbail kira bagi mengatasi masalah itu.Mengenai pengurangan bajet untuk kementerian itu, Muhyiddin berkata ia berlaku kepada semua kementerian."Bagaimanapun, baru-baru ini bila kita bawa semula kepada pengetahuan Perdana Menteri dan beliau bersetuju untuk menambah peruntukan," katanya."Dalam situasi ekonomi kita begini dan belanjawan kita yang agak kurang berbanding dahulu, kita minta supaya pengurusan sekolah dapat berjimat cermat dalam soal penggunaan air dan elektrik."Kalau boleh kurangkan 10 hingga 20 peratus daripada biasa. Bukan bermakna kita potong bajet, cuma itu boleh menyelamatkan banyak kewangan kita," katanya.-- BERNAMA
Mengapa ini masih berlaku?

Setiap tahun peruntukan yang dilulusakn untuk Kementerian Pelajaran semakin meningkat namun pencapaian pelajar-pelajar luar bandar dalam peperiksaan awam tetap tidak berubah.

Apakah peruntukan ini hanya bermanafaat untuk pelajar bandar manakala pelajar luar bandar sebaliknya. Dalam hal ini Kementerian Pelajaran perlu melaksanakan kajian yang meneyeluruh untuk mencari sebab dan punca perkara ini berlaku. Berdasarkan pengalaman dan maklumat daripada guru-guru, ternyata peruntukan yang disalurkan kepada Kementerian Pelajaran dalam jumlah yang banyak itu sebenarnya tidak pun dirasai oleh guru dan murid di luar bandar.

Peperiksaan PMR, SPM dan STPM memperlihatkan jurang antara bandar dan luar bandar masih ketara khususnya dari segi pencapaian. Setiap kali keputusan peperiksaan awam kita akan disogokkan dengan isu yang sama? Persoalannya mengapa ini masih berlaku?

Pada saya sudah tiba masanya kerajaan perlu mengkaji semula sistem pendidikan kita secara menyeluruh. Pemimpin kerajaan juga perlu menilai dan mencerminkan diri serta bertanya kepada diri di mana silapnya mereka. Setiap tahun peruntukan yang banyak diluluskan untuk pendidikan tetapi tanyalah guru atau murid apa yang mereka dapat.
Guru masih merasakan kebajikan dan keluhan mereka tidak dihiraukan. Kalau pandangan guru tidalk dihiraukan bermakna keperluan murid juga disisihkan, kerana gurulah yang bergaul dengan murid-murid mereka. Guru yang lebih tahu akan keperluan murid mereka.
Dalam kebanyakan perkara, pemimpin-pemimpin kerajaan sering mengenepikan pandangan guru. Guru hanya diminta melaksanakan apa yang sudah diputuskan oleh pemimpin-pemimpin politik. Pernahkah guru-guru di bandar dan di luar bandar ditanya kenapa pencapaian luar bandar dan bandar berbeza? Saya fikir guru-guru lebih tahu jawapannya berbanding dengan pegawai-pegawai di jabatan atau Kementerian Pelajaran, tetapi biasanya pemimpin-pemimpin politik lebih cenderung meminta pandangan mereka yang duduk di kerusi empuk di bilik yang berhawa dingin dan mendapatkan sedikit maklumat daripada pegawai bawahannya.
Misalnya ketika memutuskan untuk memansuhkan Peperiksaan SRP dahulu, adakah guru ditanya tentang perkara itu ketika Datuk Seri Najib menjadi Menteri Pendidikan. Natijahnya hari ini wujud pelbagai masalah disiplin kerana mereka yang tidak berminat belajar masih di simpan di sekolah walhal mereka ini boleh ditempatkan di sekolah-sekolah kemahiran. Kalau sekolah kemahiran atau vokesional tidak cukup maka tugas kerajaanlah untuk mencukupkannya, bukan memperkenalkan dasar berdasarkan idea kelas 3.

Hari ini pencapaian luar bandar masih rendah, patut pemimpin-pemimpin kerajaan perlu membuat kajian semula adakah dasar yang mereka perkenalkan itu masih relevan. PPSMI misalnya, terbukti merugikan pelajar luar bandar, tetapi kenapa pemimpin-pemimpin kerajaan cuba mempertahankannya? Jadi tapuk dada tanya selera.
Sekian wassalam.







1 comment:

Anonymous said...

macam mana mau meningkat kalau kemudahan tiada? apakah dengan memberi peruntukan yang banyak keputusan akan meningkat secara tiba-tiba? kalau begini boleh... silakanlah beri lagi peruntukan semoga semua sekolah akan meningkat dengan sekelip mata. Pelajar luar bandar lebih baik keputusannya? jangan temberanglah... saya sudah mengajar di bandar dan luar bandar jawapannya sama sahaja. yang penting ialah sejauhmana individu pelajar itu mahu belajar dan menerima ilmu itu. semuanya bermula dari dalam diri kalau memang tak mahu belajar bagi apa pun tak kan menjadi jugak